الاثنين، 25 أبريل 2016

الثانوية العامة ، كيف أحصل على تقدير عالي ؟؟؟

البوست ده هيغير تفكيرك تماما ان شاء الله .. اقرأه و جدد نيتك انك هتتغير للافضل باذن الله 🎀
🌸

س1/هل اقدر اجيب مجموع في الوقت ده _ خليك صريح _ ؟! 😕🔰 اه تقدر و نــص كمان , يبني انا واحد صحبي ذاكر في اخر شهرين بس .. 4 و 5 بسسسس و دخل كلية صيدلة .. قالى انا كنت طول السنة بحضر دروس و مش بذاكر .. و لما جيت اخر شهرين.. فوقت لنفسي و قلت لازم الحق نفسي .. فــ قعدت اذاكر كل حاجة و احفظ كل حاجة في الشهرين دولـــ و الحمد لله اديني ربنا كرمني و دخلت صيدلة ^____^🌸 هل لسة مش مصدق انك تقدر تجيب مجموع و تفرح اهلك و تحقق حلمك ؟ ! 
طب خد المفاجــــــــــأة بقا ^^وواحد صحبي تانى قالـــي انه مكنش بيذاكر طول السنة و و مقضيها ! و كل الناس بتتوقعله الفشل و انه خلاص ضاع .. و انه كان حلم و خلاص راااح !! قالــــي انه فاق لنفسه اخر شهر .. اللى هوة شهر 5 .. و في الشهر ده استعان باللـــــه و ‫#‏فحت‬ الكتب و ذاكر وتعب جدااا في المذاكرة و حل كتير و حفظ ‫#‏كــل‬ حاجة و الحمــــد لله .. دخل صيدلة برضو ^____^"عارف 😃 ! انت مش بس تقدر تجيب مجموع وتحقق حلمك انت في الوقت ده تقدر باذن الله تجيب من 98 الى 100 % كمان و مش بعيد تطلع الاول و نشوفك بالتلفيزيون ! و ساعتها متنساناش ها ^^ يبني بــــص 👀 .. و الله والله والله انا كنت زيك في ثانوي و عشت نفس تجربتك و عارفها كويس جداااا و حاسس بيك .. بص و الله يبنى مناهج ال ث ع تعتبر سهلة جدااا بالنسبة لمناهج الكلية .. انا جربت الاتنين . وعارف بقولك ايه ..فــ عشان كدة انا بقلك في الفترة اللى هي 3 شهور دول تقدر مش بس تجيب مجموع 98 % لالالا والله والله تقدر تجيب 100 % كمان و انا عاااارف بقولك ايه .. حتى لو مكنتش مذاكر من اول السنة .. 🌸بس بشرط .. 👈 انك تعمل زي ما اصحابي دول عملوا .. انت لازم و انت بتقرأ كــلامي دلوقتى تاخد النية لله 😌و تنوي خلااااص انك انساااان جدييييد 👍و لااااازم تتغير و خلااااص انت هتعمل اللى علييييك و هتذاكر و تعمل اقــــصى جهدك و تسيب الباقي على ربنا !! و بجد و الله هتقدر باذن الله تحقق حلمك  .. اوعى تصغر نفسك و تقلل بقدراتــك .. و الله يبنى احنا في الكلية بنفتح المادة لاول مرة‫#‏ليلة‬ الامتحان بكون مش مذاكر يجي نص المنهج تقريبا .. و الحمد لله ربنا بيوفقنا و بنقرأ كلام ‫#‏لاول‬ مرة و كمـــأن بالانجليزي يعنى التعب مضاعف ! وانت بتقولي قدامك #100 يوم و مش قاادر تعمل حاجة ؟!! .. اوعى تخلي الشيطان يضحك عليك .. اوعــــى !!_________________🌸س2/طب انا خلاص نويت انى هاتغير بس حاسس برضو انى مش هاقدر .. اعمل ايه ؟ ! 😓
احب اقولك ان ده اقوى دليل ان ربنا سبحنه و تعالى رزقك قدرة كبيرة انك رغم انك اتاخرت انك هتقدر تلم كل حاجة باذن لله و هثبتلك ده دلوقتى ^__^ 👍
🎀 بص يا صحبي ربنا بيقول " الشيطان يعدكم (( ‫#‏الفقر‬ )) .. " يعني والله والله اللى بيقولك الكلام ده الشيطــان .. و على فكــرة : الشيـــــطان عمره ما هيتعب نفســــه مع واحد الا و هو عارف و متأكـــد اوووووووى ان الشخص ه ممكن يعمل حااااااااجة عظيمة جدااا !! و عشان كدة بيتعب معاك كدة .. طيبــــب تعال نكمل الاية كدة ^__^" ... " والله يعدكم (( مغفرة )) منه و (( فضلا )) " .... عارف يعني ايـــــــ ه ؟ !! 😃.. يعني مش بس ربنا هيغفرلـــك تقصيرك طول السنة و هيحققلك املك و حلمك !!! لــــأــ 👈 .. ده كماااان هيرزقك من فضله سبحنه و ممكن تكون بتدعي ربنا انه يرزقك 98 % و تلاقي نفسك جايب 99 او 100 % 🎓 .. والله العظيــــيم مش بعيدة والله !! 💡
( ألم تعلم أن الله على كل شـــــيء قديـــــر ؟!! ) عشان كدة انا حابب اثبتلك‫#‏لتانى‬ مرة انـــــــك هتقدر باذن الله تحقق حلمك و تجيب مجموع .. هتقدر باذن الله والله .. استعن بالله ! 🎀🌸
🌸س/ انت ليه مش عايز تفهمنى ؟ 😔 انا لما ببص على اصحابي اللى خلاص هيبدءوا بالمراجعة وانا لسة فيه اجزاء كتيرة بالمنهج ضااااااايعة منى ولسة مفتحتهااااااااش اصلاااااااااا !!! 😧🌿 بص يا غالى .. احب افكرك انى طالب زيك 😊 وحاسس بيك و انى هصدقك القول ان شاء الله 👍 ,, بص .. اصحابك دول لما بيجوا يراجعوا على فكرة .. بيبصوا للدرس كأنهم بيـــذاكروه لاول مرة على فكـــرة .. و الله فعلا 😃 .. الواحد لما بيراجع .. كأنه بيذاكر من الاول وجديد بيكون ناسي المنهج اصلا .. و بيقعد يحفظ كانه لسة بيفتح الدرس لسة ..و انت بقا لما تيجي تذاكر نفس الدرس لاول مرة لانك مكنتش مذاكره .. هتكون انت و صاحبك الدحيح ده زي بعض على فكرة .. الا في حاجة .. ان الصفحة مثلا لو هتاخد منه 10 دقايق .. هتاخد منك انت من ( 13 الى 15 دقيقة ) ..لكن انتو ال 2 يعتبر زي بعض !! فــ اللي انت عتتعب فيه انك تحاول تذاكر بوقت قلـــيل و نفس الوقت تتـــــقن عملك و كل حاجة تطلع من ايدك تكون مذاكرها بنسبة 100 % باذن الله ^^ فـــ يا غالي ده تاااالــــت اثبات انك تقدر باذن الله ..... لا تيأس ابــــداااااا !! 
_____________________☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆س/ طب بص انا فعلا اتقنعت بكلامك و عزمت انى خلاص هتغير باذن الله و توكلت على الله .. طيب اعمل ايه ؟ ازااااااى الم المواد اللى فاتتنى دي و فعلا اطبق الكلام اللى انت قلته ده ؟!!  ده اللى هنقوله الحلقة الجاية ان شاء الله .. تابعونا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق